ترکيب بندي خنثي

ترکيب بندي خنثي

ترکيب بندي خنثي
يک ترکيب بندي خنثي رويکردي محافظه کارانه و بدون اشتباه در آرامش يک فضاي داخلي مي‌باشد که براي اشياء برجسته تزييني و کارهاي هنري در فضا، زمينه ساز برجستگي و درخشش شده است. به ياري سادگي و نامرئي بودن پس زمينه، بدين معني که پس زمينه بدون خودنمايي باعث نمايش اشياء تزييني و کارهاي هنري شود، يک رنگ بندي خنثي واقعي هيچگاه نه سرد است نه گرم و به طور نسبي کلاً خنثي است، در بر گيرنده رنگريزه‌هاي سفيد، سفيد شيري و خاکستري خنثي بوده و آفريننده حال و هواي بسيار شيک و جدي در فضا مي‌باشد، احساس بر انگيخته شده بوسيله طراحي رنگ موجب آرامش، احساس وظيفه، گوشه گيري، ظرافت، تسلط پاکي، جديت و خشکي است.
رنگ بندي‌هاي سرد و يکنواخت
در رنگ بندي سرد و يکنواخت رنگها عبارتند از سبز-خاکستري-صورتي-خاکستري يا شيري سرد، يک فضاي داخلي با رنگ بندي سرد يکنواخت بيشتر گرايش به هوايي بودن دارد و براي پرهيز از يک فضاي ناخوشايند و خشک روشن تر از يک فضاي گرم يکنواخت خواهد بود. تجهيز مبلمان نقش مهمي را در آفرينش گرماي دلپذير دارد چند قطعه مبل چشمگير در تعادل فضا نقش مهمي مي‌تواند ايفا کند.
رنگ بندي¬هاي گرم و يکنواخت
رنگ بندي‌هاي گرم و يکنواخت رويکردي ساده در طراحي رنگ مي‌باشند رنگها مي‌توانند خاکستري گرم، بژ و از مجموعه طيف رنگهاي گرم نيز مي‌باشند، زير مجموعه رنگهاي خاکستري گرم مي‌توانند آفريننده فضايي دعوت کننده، دنج و آرامش بخش باشد. حال فضايي مطلقاً گرم و يکنواخت مي‌توانند بوسيله چند شيء برجسته با رنگ سرد از انواع تابلو و يا لوازم جانبي تزييني تعادل و توازن رنگ فضا را کامل مي‌کند.
رنگ بندي‌هاي متشابه يا همگن
رنگبندي‌هايي که به يکديگر شباهت داشته و يا در چرخه رنگ همسايه يکديگرند، متشابه نام دارند. در رنگ هاي ملايم (با سفيد ترکيب شده) ويا سايه رنگها (با سياه ترکيب شده) هم آهنگي وجود دارد. زماني که رنگي قوي و پر توان را انتخاب مي‌کنيد يک رنگ بندي آنالوگ رويکردي مطمئن و مستدل براي پايان بخشيدن خوش به هم آهنگي رنگي شماست. تاثير زيبا شناسانه عمومي و روانشناختي در رنگ بندي آنالوگ بستگي به ارزيابي رنگهاي انتخابي شما دارد.
رنگ بندي متشابه يا آنالوگ نسبتاً از نظر اجرا آسان مي‌باشد و زمينه انعطاف پذيري در ايجاد هماهنگي با تعدادي از ساير تجهيزات مانند مبلمان مهيا مي‌سازد. اين نوع راهکار در رنگ بندي بعنوان حلال مشکلات براي زماني است که رنگين مجموعه‌اي از اثاثيه و مبلمان گلچين شده را مي‌آزماييد.


رنگ بندي‌هاي مکمل
رنگهاي مکمل و يا متمم آنهايي هستند که در چرخه معروف رنگها درست در مقابل يکديگر قرار دارند. حال رنگبندي رنگ‌هاي مکمل اغلب بيشترين برجستگي و سرزندگي را دارا بوده و عملاً مشکل سازند و هرگونه چالش در داوري، انتخاب و بکارگيري به موقع اين رنگها، موجب ايجاد رنگبندي ناهنجاري مي‌شود. بنابراين مطالعه موفقيت آميز نمونه‌هاي رنگبندي‌هاي مکمل لازم است، زيرا درک اين موضوع که کدام يک از رنگها لازم و ديگري غير لازم است حياتي است. نهايت اينکه طراحي با رنگهاي مکمل اغلب حاصلش هيجان، شادابي، انرژي و جنبش مي‌باشد.
رنگ وبافت
جنس و بافت عامل مهمي است که باعث زنده شدن رنگها مي‌شود. در واقع برخي رنگها تنها در صورت قرار گرفتن در جنس و بافت مناسب مي‌توانند هم نشيني زيبايي را ارائه دهند. مثلاً پارچه نخي سفيد وچرم مشکي کاملاً با هم مناسب هستند. ما مي توانيم از دو جنبه به اين مسئله نگاه کنيم. مثلاً وقتي نور از بافت‌هاي مختلف باز مي‌تابد. ما تاثيرات مختلفي را مشاهده مي‌کنيم. شايد اين بازتاب درخشان، مات، کدر يا شفاف باشد يا نرمي و زبري بافت آن، توجه انسان را به خود جلب کند. اما ما از لحاظ فيزيکي نيز مي‌توانيم از بافت پارچه لذت ببريم. و اين زماني است که بافت و جنس پارچه نيز با زيبايي ظاهري آن هماهنگ است.

رنگ و نور
نور فراوان خوب و طبيعي يکي از بهترين عناصر در دکوراسيون است که مي‌توانيد روي آن مانور بدهيد. اين ساختمان صنعتي شهري به يک آپارتمان بادگير و بزرگ تبديل شده است اما چندان احتياجي به اسباب اضافي ديگر براي تکميل خطوط خوب معماري و سايه روشن‌هاي مناسبش ندارد. نور مناسب شب در چنين فضايي، ترکيبي از چند نوع مختلف نور و درجه‌هاي متعدد ان است تا بتواند با فضاي ساختمان، سازگار شود. در نتيجه هالوژن، تنگستن و فلورسنت هم براي ايجاد نور واحد و مناسب در آن مفيد هستند.